Czy “Słowianki” powinny wrócić na Eurowizję?

Przez Eurowizję co roku przewijają się etniczne akcenty, odnoszące mniejsze lub większe sukcesy. Polska również zalicza się do tej grupy. W poniższym tekście postaram się przybliżyć nieco historię związaną ze słowiańskimi występami oraz przedstawić kilka polskich zespołów grających folk, który mógłby się sprawdzić na Eurowizji.

POLSKIE SŁOWIAŃSKIE AKCENTY NA EUROWIZJI

  • Rok 2010 | Marcin Mroziński – “Legenda”

W tym wykonaniu postawiono na mroczną scenerię z pięcioma kobietami ubranymi w ludowe stroje. W utworze pojawia się również motyw “pawiego pióra” charakterystyczny dla polskiej kultury i sztuki.

  • Rok 2014 | Cleo & Donatan – “My Słowianie/We Are Slavic”

Tego wstępu raczej nie trzeba nikomu przybliżać. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich wykonań na Eurowizji. Zarówno scena, tancerki, jak i słowa nawiązują do słowiańskich korzeni. Czy to połączenie folkloru z muzyką popową przyniosło pozytywne skutki? Raczej tak! Chociażby ze względu na to, że 14. miejsce to wciąż jedno z wyższych w historii naszych występów.

POLSKIE ZESPOŁY FOLKLORYSTYCZNE

  • Othalanjest to folkowo-metalowy zespół z Górnego Sląska, składający się z siedmiu osób, założony w Katowicach. Inspiruje się on zarówno kulturą nordycką, jak i słowiańską. Ich nazwa pochodzi od nordyckiej runy “Othalan”. Połączenie folklorystycznych brzmień z nutką rocka i nowoczesnych elektronicznych dźwięków odrywa słuchacza od ziemi i przenosi w inny wymiar. Poniżej udostępniam ich najpopularniejszy singiel, który chwilkę temu przekroczył próg miliona wyświetleń w serwisie YouTube.

  • Percival – polski zespół folkmetalowy utworzony w 1999 roku, w Lubinie. Ich nazwa nawiązuje do jednej z postaci występujące w sadze o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. W latach 2013-2014 uczestniczyli w tworzeniu ścieżki dźwiękowej do gry “Wiedźmin 3: Dziki Gon”. Poniższy utwór również występuje w owej grze.

  • Żywiołak – grupa muzyczna powstała w 2005 roku. O swojej twórczości piszą, że jest trudna do zaszufladkowania eksperymentalna muzyka, ze względu na liczne nawiązania do cytatów ludowych i wątków mitologicznych, oraz grę na wielu przeróżnych instrumentach. Ich muzyka wystąpiła w grze “Wiedźmin 2: Zabójcy Królów”, oraz “Wiedźmin 3: Dziki Gon”.

  • Tulia – zespół muzyczny złożony z czterech wokalistek, który zyskał popularność dzięki coverom znanych i lubianych utworów w folkowym klimacie. Najpopularniejszy z nich – “Nieznajomy” Dawida Podsiadło został wyświetlony już ponad 6.000.000 razy! Na festiwalu w Opolu, w 2019 roku wystąpiły ze swoim debiutanckim singlem “Jeszcze Cię nie ma”, który stał się niedługo później radiowym hitem. Grupa ta założona została w 2017 roku, w Szczecinie.

  • Natalia “Jasinka” Jasińska, Magda Przychodzka, Dyian – to trójka muzyków, która wspólnie stworzyła cover utworu z Wiedźmina 3. Został on nazwany “Piosenką o Panu Lusterko”. Stwierdziłem, że warto umieścić tutaj to wideo, ze względu na rewelacyjny klimat oddany w tych zaledwie trzech minutach.

  • Laboratorium Pieśni – grupa dziewcząt śpiewających tradycyjne, w wielogłosie pieśni: ukraińskie, bałkańskie, polskie, białoruskie, a także gruzińskie, skandynawskie i wiele innych. Pochodzą one z trójmiasta i działają ze sobą od 2013 roku. Poniżej umieściłem link do białoruskiego utworu nagranego w Świątyni Dźwięku w Borsku na Kaszubach.

  • Sound of Triglav – (Drużyna Grodu Trzygłowa) wykonała pieśń “Zoriuszka” – pieśń obrzędowa śpiewana w dniu zaślubin przez Słowian Wschodnich i Kozaków. W przeciwieństwie do innych grup muzycznych tego typu, członkowie wystąpili w wideo w strojach współczesnych.


Folklor na Eurowizji przewija się bardzo często. Ba! Nierzadko kończy on zmagania ze świetnymi wynikami. Przykładem może być chociażby tegoroczna propozycja Serbów. Wysłali oni Sanję Ilić i Balkanikę z utworem “Nova Deca“. Co prawda uplasowali się na 19. miejscu w finale ze 113 punktami, ale wielu z nich nie typowało ich awansu do ścisłej dwudziestki szóstki. Ogromny sukces osiągnęła Rosja w 2012 roku zajmując wysokie, drugie miejsce. Fakt, faktem był to bardzo prześmiewczy występ, w stylu “wieś się bawi”. Reprezentantkami naszego sąsiada wówczas były Buranovskiye Babushki z utworem “Party For Everybody“. Na utwór z elementami folkloru w 2017 roku postawili również Węgrzy. Joci Pápai uzyskał trzeci najwyższy wynik dla Węgier wykonem piosenki “Origo“, w którym oprócz tradycyjnych dźwięków, wokalista użył również wstawki z tekstem rapowanym. Uzyskał on dla swego kraju 8. miejsce z dorobkiem 200 punktów.

Nieco swej kultury ukazali na scenie również reprezentanci Serbii w 2012 roku. Zajęli oni wówczas 3. miejsce dzięki Željkowi Joksimovicowi, który wystąpił z utworem “Nije Ljubav Stvar“. Piosenką często wspominaną przez fanów Eurowizji jest tureckie “Düm tek tek”. Hadise zakończyła rywalizację na czwartym miejscu w finale, ale do teraz jest nucona przez niejedną osobę. Na YouTube dorobiła się ponad 50 milionów wyświetleń. Azerbejdżan w 2009 roku wysłał na Konkurs Piosenki Eurowizji utwór “Always“, który okazał się dobrym strzałem. Nowoczesny pop powiązany z folklorem dał im wysoki wynik w postaci trzeciego miejsca.

Dlaczego Polacy nie mieliby wrócić do tego klimatu? Cleo osiągnęła świetny wynik, bowiem piąte miejsce w głosowaniu telewidzów to coś, co nieczęsto spotyka naszych rodaków reprezentujących Polskę na Eurowizji. Większość z naszych folklorystycznych, słowiańskich brzmień jest bardzo mroczna, co można dobrze przedstawić na scenie – tak, aby zaciekawiło widza. Można użyć stwierdzenia, że ludowe brzmienia się przejadają i wszystko co możliwe, już po prostu było. Jednakże tak samo szybko można je zdementować, bowiem wciąż, rok w rok pojawiają się takie propozycje. Co prawda, z lepszym lub gorszym rezultatem, ale nie znikają z rynku. Gra wydana przez polskie studio CD Project RED zyskała ogromną popularność w Europie i na świecie. Rzesze odbiorców przyciągnęła przede wszystkim fabuła, ale również klimat! Osadzenie akcji w średniowiecznych czasach na słowiańskich terenach, jest wciąż czymś nowym i niespotykanym, bo o tej kulturze mówi się niewiele (choć się to zmienia na lepsze!). Skoro więc Wiedźmin spopularyzował naszą kulturę i obyczaje (oraz pod utworami pochodzącymi z gry zdobywa świetne opinie od zagranicznych graczy), dlaczego nie spróbować sił jeszcze raz, z czymś kompletnie innym?

Zagłosuj w ankiecie i daj nam znać co o tym sądzisz!

Komentarze z Facebooka

Przejdź do paska narzędzi